Hur mÄnga gÄnger hör man inte: "Marknadsavdelningen har inte skickat ut det Ànnu!" eller "SÀljarna har sÄlt för billigt" eller "Vi försöker sÀlja men intÀktsteamet har satt ett för högt pris"
Det var en krÄnglig inledning för att sÀga att moderna företag mÄste riva staketen mellan de, sÄ kallade, avdelningarna.
ALLA avdelningar som hanterar-, kommunicerar med-, eller pÄverkar kunder pÄ ett eller annat sÀtt jobbar med försÀljning - punkt.
Att de ofta agerar parallellt men inte i synkroniserat, Àr inte ett nytt problem.
MÄnga av dessa avdelningar (inklusive sÀlj) ser bara pÄ det de fysiskt gör, inte skÀlet till att man gör det eller resultatet av att göra det.
Arbetet gÄr alltsÄ före syftet och resultatet.
Enkelt beskrivet kam man sÀga att IntÀktsteam (om sÄdant finns) prissÀtter det som marknadsteamet paketerar och kommunicerar och som sÀljteamet sedan sÀljer.
Det Àr lite för enkelt beskrivet. Sanningen Àr den att varje del i kedjan ska styra de övrigas arbete. PrissÀttningen fungerar inte utan tillförlitlig data och feedback frÄn kunden. Marknadsarbetet fungerar inte utan inspel om prissÀttningen och sÀljarbetet fungerar inte utan att veta vilka kundsegment man siktar pÄ eller vad deras feedback varit (ofta via marknadsteamets kanaler).
Det enklaste sÀttet att sÀtt ihop kedjan och se till att den Àr stark Àr
- Gemensamma mÄlsÀttningar
- Gör försÀljningen till en process som gÄr igenom alla delar. Man blir
beroende av allas deltagande
- Höj taket för samarbete mellan teamen
Gemensamma mÄlsÀttningar
Inget nytt under solen bortsett frÄn att vÀldigt fÄ verkar fÄ det att fungera.
Gör det inte för komplext. MÄlen ska vara enkla, tydliga och snabbt mÀtbara. Det ska kunna följas veckovis, om man önskar.
TÀnk pÄ nÄgra VIKTIGA saker nÀr ni sÀtter de hÀr mÄlen.
1. Se till att samtliga inblandade kan pÄverka att man nÄr mÄlen
2. Avdramatisera - alla mÄl behöver inte vara en "vinna eller försvinna" - det
blir ofta en börda istÀllet för en morot.
3. Fördela mÄlen. Alla ska kunna pÄverka men se till det finns minst ett mÄl
som vÀger tyngre för respektive avdelning. Exempelvis "snittpris" för
intÀktsteamet eller "antal köp via SoMe" för marknadsteamet.
Gör allas arbete till en del av en process.
Det hÀr kan kÀnnas svÄrt ibland men Àr mycket lÀttare Àn man tror.
Starta enkelt.
- Marknadsteamet gÄr ut med en digital kommunikationsblitz
- Alla interaktioner (inbound marketing) fÄngas upp och bearbetas av
sÀljteamet
- PrissÀttningsteamet hjÀlper att bygga en erbjudandemodell för de nya
kunderna
MĂ
L:
- Antal interaktioner som genereras
- Antal / VÀrde öppnade affÀrer
- Antal / VÀrde avslutade affÀrer
- Antal / VÀrde affÀrer per erbjudande
Nu Àr alla delar beroende av varandra, de behöver rÄdfrÄga och interagera med varandra och kommer att driva mot gemensamma mÄl
Höj taket för samarbete mellan teamen Den hÀr delen Àr egentligen enklast men ocksÄ mest sÀllsynt i kommersiella sammanhang. Ett mycket bra och ENKELT sÀtt att överbrygga detta Àr att lÄta avdelningarna "praktisera" hos varandra. FörstÄelse för den andres arbete Àr ovÀrderligt. Följ upp detta med att ha gemensamma avdelningsmöten dÀr varje del har sin sektion av mötet men som alltid avslutas med inspel frÄn de övriga teamen. Det kan handla om frÄgor, förslag, resonemang etc. Sist men inte minst - Se till att de fÄr chans att bygga egna broar. NÀsta AW, bjud in dem som ett team. De kommer att hitta synergier som ingen kunnat förutse.